γράφει ο Χάρης Βενιανάκης
Την Τετάρτη
25/1/2012 τίμησε το σχολείο μας ο καθηγητής κ. Ερατοσθένης Καψωμένος κάνοντας μια διδασκαλία με θέμα "Η μυθολογία του Αιγαίου και η θεματική της μέσα από
την ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη".
Ο
κ. Καψωμένος ήρθε από τα Ιωάννινα όπου
έχει διατελέσει καθηγητής και κοσμήτορας στο Πανεπιστήμιο της πόλης,
δεχόμενος
την πρόσκληση του σχολείου μας. Τη διδασκαλία παρακολούθησαν μαθητές από
τη Γ’
τάξη, αλλά και καθηγήτριες που διδάσκουν το μάθημα της Λογοτεχνίας.
Ο κύριος καθηγητής έπαιξε το ρόλο του διερμηνέα ανάμεσα σε μας και την αρκετά δύσκολη για εμάς ποίηση του Ελύτη. Μας μετέφερε στον μαγικό κόσμο του Αιγαίου και μας έδειξε πόσες έννοιες βρίσκονται πίσω από έναν μόνο στίχο δεμένες σε μια υπερρεαλιστική εικόνα της φύσης. Τόνισε την υπέρβαση της τυπικής λογικής και την απόδοση της ποίησης χωρίς εμπειρικούς διαχωρισμούς . Συσχέτισε διάφορες έννοιες με τη θρησκεία, τις λαϊκές παραδόσεις και τα στοιχεία της φύσης που επικρατούν στην ποίηση του Ελύτη. Μας αποκάλυψε την κρυμμένη πλευρά των ποιημάτων όπου οι εικόνες συνδέονται και συνθέτουν την Ελλάδα. Την Ελλάδα του ήλιου, των ανέμων, της θάλασσας, της ελιάς και της αμπέλου. Την Ελλάδα που υμνήθηκε για την ομορφιά της από τον μεγάλο της ποιητή, τον Οδυσσέα Ελύτη.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του επετειακού αφιερώματος για τον Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του (1911-2011).
γράφει η Μαρία Παπαθεοδώρου
Ο κ. Καψωμένος έκανε αναφορά σε ορισμένα αποσπάσματα έργων του Ελύτη, τα οποία μας παρασχέθηκαν φωτοτυπημένα. Μερικά από αυτά ήταν "Η ηλικία της γλαυκής θύμησης" από το έργο "Προσανατολισμοί" καθώς και "Η τρελή ροδιά" από το ίδιο έργο. Το "Ναυτάκι του περιβολιού" και "Η Πορτοκαλένια" από το έργο "Ήλιος ο Πρώτος", το "Τρελοβάπορο" από το έργο "Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας" κ.α.
Ο κύριος καθηγητής μας μίλησε για τις τεχνικές του Ελύτη, καθώς και για τον πολλαπλό ρόλο της φύσης στο έργο του. Η φύση, μας είπε, είναι η πηγή των ανθρώπινων αξιών και του πολιτισμού κι έχει πνευματική υπόσταση.
Επιπλέον μας μίλησε για το ρόλο του Αιγαίου, του οποίου τα χαρακτηριστικά είναι σταθερό μοτίβο (μυθολογία της εντοπιότητας). Ένα ακόμη καινούριο στοιχείο που μάθαμε για την ποίηση του Ελύτη ήταν η αρχή των αναλογιών, όπου έννοιες του φυσικού περιβάλλοντος εμπλέκονται με τις ανθρώπινες.
Ήταν πολύ πρόθυμος ν΄ακούσει τις απόψεις μας και μας έκανε ερωτήσεις πάνω σε σημεία του κειμένου, τα οποία μπορούσαμε, παίρνοντας το λόγο, να σχολιάσουμε ή να ερμηνεύσουμε όπως εμείς πιστεύαμε.
Πιστεύω ότι γενικά οι εντυπώσεις όλων των παιδιών που παρακολούθησαν τη διδασκαλία ήταν θετικές και μας έμειναν πολλά πράγματα.
Για πρώτη φορά καταλάβαμε όλοι καλύτερα τα νοήματα των έργων του Ελύτη, και, αν και προς το τέλος της συνάντησης αισθανόμασταν ελάχιστα εκτός ενδιαφέροντος (κράτησε περίπου 2,5 διδακτικές ώρες), προσωπικά μπορώ να ισχυριστώ ότι αποκόμισα σημαντικά πράγματα απ΄αυτήν.
Ο κύριος καθηγητής έπαιξε το ρόλο του διερμηνέα ανάμεσα σε μας και την αρκετά δύσκολη για εμάς ποίηση του Ελύτη. Μας μετέφερε στον μαγικό κόσμο του Αιγαίου και μας έδειξε πόσες έννοιες βρίσκονται πίσω από έναν μόνο στίχο δεμένες σε μια υπερρεαλιστική εικόνα της φύσης. Τόνισε την υπέρβαση της τυπικής λογικής και την απόδοση της ποίησης χωρίς εμπειρικούς διαχωρισμούς . Συσχέτισε διάφορες έννοιες με τη θρησκεία, τις λαϊκές παραδόσεις και τα στοιχεία της φύσης που επικρατούν στην ποίηση του Ελύτη. Μας αποκάλυψε την κρυμμένη πλευρά των ποιημάτων όπου οι εικόνες συνδέονται και συνθέτουν την Ελλάδα. Την Ελλάδα του ήλιου, των ανέμων, της θάλασσας, της ελιάς και της αμπέλου. Την Ελλάδα που υμνήθηκε για την ομορφιά της από τον μεγάλο της ποιητή, τον Οδυσσέα Ελύτη.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του επετειακού αφιερώματος για τον Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του (1911-2011).
γράφει η Μαρία Παπαθεοδώρου
Ο κ. Καψωμένος έκανε αναφορά σε ορισμένα αποσπάσματα έργων του Ελύτη, τα οποία μας παρασχέθηκαν φωτοτυπημένα. Μερικά από αυτά ήταν "Η ηλικία της γλαυκής θύμησης" από το έργο "Προσανατολισμοί" καθώς και "Η τρελή ροδιά" από το ίδιο έργο. Το "Ναυτάκι του περιβολιού" και "Η Πορτοκαλένια" από το έργο "Ήλιος ο Πρώτος", το "Τρελοβάπορο" από το έργο "Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας" κ.α.
Επιπλέον μας μίλησε για το ρόλο του Αιγαίου, του οποίου τα χαρακτηριστικά είναι σταθερό μοτίβο (μυθολογία της εντοπιότητας). Ένα ακόμη καινούριο στοιχείο που μάθαμε για την ποίηση του Ελύτη ήταν η αρχή των αναλογιών, όπου έννοιες του φυσικού περιβάλλοντος εμπλέκονται με τις ανθρώπινες.
Ήταν πολύ πρόθυμος ν΄ακούσει τις απόψεις μας και μας έκανε ερωτήσεις πάνω σε σημεία του κειμένου, τα οποία μπορούσαμε, παίρνοντας το λόγο, να σχολιάσουμε ή να ερμηνεύσουμε όπως εμείς πιστεύαμε.
Πιστεύω ότι γενικά οι εντυπώσεις όλων των παιδιών που παρακολούθησαν τη διδασκαλία ήταν θετικές και μας έμειναν πολλά πράγματα.
Για πρώτη φορά καταλάβαμε όλοι καλύτερα τα νοήματα των έργων του Ελύτη, και, αν και προς το τέλος της συνάντησης αισθανόμασταν ελάχιστα εκτός ενδιαφέροντος (κράτησε περίπου 2,5 διδακτικές ώρες), προσωπικά μπορώ να ισχυριστώ ότι αποκόμισα σημαντικά πράγματα απ΄αυτήν.